пʼятниця, 11 липня 2014 р.

Конспект уроку «Сходинки до інформатики"

Конспект уроку «Сходинки до інформатики"
Даний урок був апробований у 2 класі  Трикратської загальноосвітньої школи   І-ІІІ ступенів Вознесенської районної ради.
Складений відповідно вимог нового Державного стандарту та Програми для початкових класів 2011р.
 Актуальність теми: Підготувати особистість до активної життєдіяльності в інформаційному  суспільстві - одне з головних завдань сучасного етапу модернізації національної системи освіти.
Основна ідея: «Сходинки до інформатики» є підготовчим курсом, що передує більш широкому і глибокому вивченню базового курсу інформатики в середній школі, являє собою скорочений систематичний виклад основних питань науки інформатики й інформаційних технологій в елементарній формі, а також є світоглядним. 
Головна мета: Формування і розвиток в учнів інформаційно-комунікаційної   компетентності та ключових компетентностей для реалізації їхнього творчого потенціалу і соціалізації у суспільстві.
Інноваційність:  З 2012- 2013 н. р. почалося впровадження  нового Державного стандарту для початкової освіти, який передбачає вивчення освітньої галузі «Технології». Однією із змістовних ліній цієї галузі є ознайомлення з інформаційно-комунікаційними технологіями.
Зміст та очікуванні результати: Діяльнісний вимір предметної  ІКТ – компетентності пов'язаний із   багатьма вміннями молодших школярів: технологічні, телекомунікаційні, алгоритмічні. Але  під час вивчення даної теми діти повинні застосувати більше такі технологічні вміння:
v вмикає та вимикає комп’ютер;
v вибирає об’єкти та переміщує їх із використанням маніпулятора миші;
v виконує операції над об’єктами, зокрема, над вікнами;
v запускає програму на виконання та завершує роботу з нею.

У результаті засвоєння предметного змісту навчального курсу «Сходинки до інформатики» учні мають виявити такі показники вміння вчитися:                        
v Розуміти мету навчальної діяльності, визначати завдання для її досягнення;
v Добирати або знаходити потрібні знання, способи для розв’язування різних навчальних і життєвих задач (як типових, так і нестандартних, творчих);
v Генерувати різні способи розв’язування задачі, проблеми;
v Активізувати й відтворювати потрібні відомості, моделювати, комбінувати, доповнювати, перетворювати їх;
v Аналізувати навчальні об’єкти, розрізняти їх суттєві та несуттєві ознаки, групувати і класифікувати об’єкти за певними ознаками;
v Співпрацювати у різних групах для виконання комплексних завдань, які потребують застосування різних компетентностей готовності до продуктивної праці.
Теоретичний аспект теми
 Інформаційно-комунікаційні технології навчання (ІКТ)  - це сукупність методів і технічних засобів реалізації інформаційних технологій на основі комп’ютерних мереж і засобів забезпечення ефективного процесу навчання.

Ключова  ІКТ-компетентність:
впевнене і критичне використання інформаційно-комунікаційних технологій та  відповідних засобів для навчання, дозвілля та спілкування.

Предметна ІКТ- компетентність:
v   здатність раціонально використовувати комп’ютер і комп’ютерні засоби для розв’язування завдань, пов’язаних з опрацюванням даних, їх пошуком, зберіганням, поданням і передаванням;
v   готовність вирішувати інформаційні проблеми шляхом застосування засобів  ІКТ та алгоритмів виконання завдань;
v   здатність співпрацювати за допомогою засобів ІКТ для виконання комплексних завдань;
v   вміння безпечно працювати з комунікаційними системами.

 Автор: Термер Тетяна Вікторівна
 Клас: 2 (нова програма)
 Урок: Сходинки до інформатики
 Тема: Завершення роботи з комп’ютером
Мета:  вчити дітей коректно завершувати роботу на комп’ютері; повторити і закріпити знання про складові частини комп’ютера; формувати вміння перетягувати предмети за допомогою миші; розвивати інформаційно-комунікаційну компетентність та логічне мислення; виховувати інтерес до навчального предмета.
Обладнання: таблиця самооцінювання, космодром самооцінювання, картки з написами, проектор, екран,   кольорові олівці, робочі зошити , підручники (автор Ломаковська Г.В.),  «Супер Фізхвилинка», зображення Елзіка, лист, емблеми, комп’ютери.
Програмове забезпечення: програма GCompris «Місячний пішохід», програма «Сходинки до  інформатики. Лісова   галявина»

Хід уроку:

І. Організаційна частина
                  Отож не гаєм час даремно –
                  Чудова є ідея в мене!
                  А пропоную я вам, діти,
                  Зі мною в космос полетіти.
Діти : Ми сідаєм до ракети,
           щоб відкрить нові планети.
 Вчитель: Тренувальний політ на ракеті №8 розпочинаймо! Всі готові?
 Діти: Так!
Вчитель: Пілоте, приступайте до запуску ракети.
Пілот:Пристебнути ремені!
Діти: Є пристебнути ремені! (діти сідають за парти)
Пілот:Мотор!
Діти: Є мотор!
Пілот: 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1
Діти: Пуск!

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і завдань уроку.      
— Коли космонавти летять у космос, їм дають завдання астрономи, геологи, біологи, медики, металурги. Ось і нам прийшов лист від Центру Космічних Польотів. В якому сказано, що ми повинні продовжити вчити Елзіка користуватися комп’ютером. Давайте ознайомимось із завданнями:
1.     Закріпити вміння закривати програми.
2.     Вивчити послідовність завершення роботи з комп’ютером.
3.     Навчитися керувати мишкою.

ІІІ. Актуалізація опорних знань .
1.     Гра «Є контакт»
— Діти, для польоту нам обов’язково потрібно перевірити всі  прилади. Ви зараз будете електрончиками, які переносять інформацію від пристроїв до нашого бортового комп’ютера.
— Для цього вам потрібно з’єднати частини деталей: коли знайшли свою частину, то привіталися за руку, а потім доторкнулися одним плечем, а потім іншим. Бортові інженери перевірять ваше виконання.(вісім учнів шукають свою частину, а два  учні перевіряють правильність, пілот міркує: як будемо використовувати  ці пристрої під час нашого польоту)
Процесор          -          керує роботою всіх пристроїв комп’ютера.
Монітор           -          відображає інформацію, з якою працює комп’ютер.
Клавіатура      -          вводить інформацію у комп’ютер.
Принтер          -          роздруковує  тексти, фотографії з комп’ютера.
— Молодці! Є контакт. Всі пристрої працюють правильно
2.     Вправа «Виправ помилку»
Вчитель  зачитує  ситуацію, а діти знаходять помилки у поведінці дітей (повторення правил поводження за комп’ютером) .
Ситуація.
Тільки - но продзвенів дзвінок, Миколка забіг до класу і швиденько сів за комп’ютер. Сергійко хотів також приєднатися до товариша, але вчасно згадав про правила поводження в комп’ютерному класі і сів за парту.
   Хто вчинив правильно? (Сергійко)
   Що згадав Сергійко? (Не можна сідати за комп’ютер без дозволу вчителя)
   Молодці, а які ви ще знаєте правила поводження у комп’ютерному класі? (діти згадують правила)

ІV. Сприйняття і осмислення нового матеріалу.

   Приступаємо до виконання завдань Центру  Космічних польотів.
1.     Пояснення вчителя з демонстрацією за допомогою проектора.
— Діти, щоб завершити роботу комп’ютера, спочатку потрібно завершити роботу всіх програм. Це вже ми навчилися робити. Потім у лівому нижньому куті екрана потрібно знайти кнопку Пуск, вибрати її, навівши на неї вказівник і  клацнувши лівою кнопкою миші. Відкривається Меню.
— Воно не схоже на меню в кафе, але так само пропонує щось вибрати: програми або документи. Ми вибираємо в меню Завершення роботи. Коли комп’ютер закінчить роботу, вимикаємо монітор.

2.     Робота за підручником.(c. 39)
v Розгляньте малюнок Меню.
 Знайдіть кнопку Пуск, Завершення роботи.
v Проблемне завдання.
 — Прочитайте другий абзац і скажіть: що не можна робити коли завершаєш роботу комп’ютера? ( не можна натискати кнопку на системному блоці!)

3.     Фізхвилинка.
— Погляньте, до нас прийшло послання з Землі!  Наші друзі дуже за нас хвилюються. Адже ми мало рухаємося у космічному кораблі. Тому пропонують нам відпочити.  (діти виконують «Супер фізхвилинку» повторюючи за персонажем)

4.     Колективна гра «Встанови послідовність»
На дошці розміщені картки з написами  Закрити програму , Пуск  , Завершення роботи , Вимкнути монітор  . Потрібно встановити послідовність кроків для завершення роботи за комп’ютером.

5.     Робота за таблицею самооцінювання.
   Відкрийте свої таблиці самооцінювання. Поміркуйте, чи добре ви зрозуміли як потрібно завершувати роботу з комп’ютером. Користуйтеся  таблицею для оцінювання. (Додаток 1, 2)

6.     Фронтальна робота за комп’ютером «Місячний пішохід» (до 5 хв.)
 (всі діти працюють разом з вчителем) (Додаток 3)
Ось ми вже скоро наблизимось до планети Елзіка. Давайте поміркуємо: в якій послідовності в нас відбуватиметься приземлення.
Для того, щоб виконати завдання вам необхідно розташувати малюнки у тій послідовності, в якій відбудуться події коли ми відлетимо на планету Елзіка. Кожен малюнок вам потрібно перетягнути до відповідної цифри:и наводимо курсор на перший малюнок натискаємо ліву кнопку миші і не відпускаючи її перетягуємо малюнок до цифри один. І так кожен малюнок. Потім знаходимо у верхньому лівому куті  кнопку Ок і натискаємо її. Якщо з’явиться весела ромашка — завдання виконали правильно.
Згадайте як потрібно закрити програму. (діти закривають програму)

V. Узагальнення та систематизація знань.
1.     Робота в зошитах.
Для того, щоб  вийти з космічного корабля нам необхідно виконати завдання в зошиті.
v Розгадай ребуси і запиши відповіді.
v Розгадай кросворд.
v Розташуй малюнки різними способами.

2.     Робота за таблицею самооцінювання.
3.     Відкрийте свої таблиці самооцінювання. Поміркуйте, чи встигли ви виконати всі завдання, чи все правильно (Додаток 1, 2 )

4.     Практична робота за комп’ютером (до  10  хв.)
На планеті Елзіка ми повинні поповнити свої запаси. Відправляємося на лісову галявину.
Діти працюють за програмою «Сходинки до інформатики. Лісова галявина».  (Додаток 4)
Завдання: Заготовити харчі для подорожі (за допомогою лівої кнопки миші потрібно зібрати грибочки і ягоди в корзинки)

5.     Вправи для очей.
   Покладіть ручки на коліна. Трохи відпочинемо:
Кажуть очі, що втомились, в монітор вони дивились.
Я очам допоможу, вліво, вправо повожу,
Потім поведу по колу — будуть очі всі здорові!

6.     Робота в парах. Завершення роботи за комп’ютером.
І група «Консультанти»
— «Лівий борт» — ви сьогодні консультанти. Спочатку я вас проконсультую як завершити роботу за комп’ютером. Потім вам потрібно підійти до товаришів і надати консультацію . (у дітей емблема – червона зірочка)
ІІ група «Виконавці»
— «Правий борт» — а ви виконавці. Уважно слухайте і виконуйте вказівки. (у дітей емблема – жовта зірочка)
(Спочатку вчитель пояснює першій групі, потім слідкує як «консультанти» допомагають виконувати  завершення роботи за комп’ютером, виключають монітор і повертаються за парти)


7.     Проблемне запитання.
   Діти, за вами весь час слідкував Елзік. Він  знайшов у ваших діях помилку: Чому ніхто з вас не натиснув кнопку на системному блоці, щоб завершити роботу з комп’ютером? 
(Уважні учні повинні відповісти, що вони виключили комп’ютер за допомогою кнопки Пуск, а на системному блоці нічого не потрібно виключати)

8.     Робота за таблицею самооцінювання.
   Відкрийте свої таблиці самооцінювання. Поміркуйте, чи вправно ви користувалися мишкою. Чи змогли закрити програму і завершити  роботу за комп’ютером. А також  чи вдалося вам  зібрати повні кошики запасів для харчування ? Оцініть свою роботу.(Додаток 1, 2)

VІ. Підбиття підсумків навчальної діяльності. Рефлексія.
1.     Гра «Можу – не можу»
— Я буду називати операції, а ви відповідайте «можу» або «не можу»:
v Вмикати комп’ютер
v Вказати вказівником на об’єкт, який міститься на робочому столі
v Перетягувати об’єкти за допомогою миші
v Завершувати роботу із програмою
v Завершувати роботу з комп’ютером
— Вже багато ви навчилися, а разом з вами і Елзік.
2.     Рефлексія
— Чия ракета вдало здійснила тренувальний політ? (вся ракета зафарбована зеленим кольором)
— У кого виникли труднощі? (використали жовтий колір)
— Чи є такі космонавти, що не змогли здійснити тренувальний політ? (вся ракета червоного кольору)
— Молодці! Тренувальний політ пройшов вдало!
— Якщо до наступного тренувального польоту ви хочете стати ще уважнішими  — виконайте завдання для кмітливих у підручнику.

1 коментар: