Конспект уроку «Сходинки
до інформатики"
Даний урок був апробований
у 2 класі Трикратської загальноосвітньої
школи І-ІІІ ступенів Вознесенської районної ради.
Складений
відповідно вимог нового Державного стандарту та Програми для початкових класів
2011р.
Актуальність
теми: Підготувати особистість до
активної життєдіяльності в інформаційному
суспільстві - одне з головних завдань сучасного етапу модернізації національної
системи освіти.
Основна
ідея: «Сходинки до інформатики» є підготовчим курсом, що
передує більш широкому і глибокому вивченню базового курсу інформатики в
середній школі, являє собою скорочений систематичний виклад основних питань
науки інформатики й інформаційних технологій в елементарній формі, а також є
світоглядним.
Головна
мета: Формування і розвиток в учнів
інформаційно-комунікаційної
компетентності та ключових компетентностей для реалізації їхнього
творчого потенціалу і соціалізації у суспільстві.
Інноваційність: З 2012- 2013 н. р. почалося впровадження нового Державного стандарту для початкової
освіти, який передбачає вивчення освітньої галузі «Технології». Однією із
змістовних ліній цієї галузі є ознайомлення з
інформаційно-комунікаційними технологіями.
Зміст
та очікуванні результати: Діяльнісний вимір предметної ІКТ
– компетентності пов'язаний із багатьма
вміннями молодших школярів: технологічні,
телекомунікаційні, алгоритмічні. Але
під час вивчення даної теми діти повинні застосувати більше такі технологічні
вміння:
v вмикає та вимикає комп’ютер;
v вибирає об’єкти та переміщує їх із використанням
маніпулятора миші;
v виконує операції над об’єктами, зокрема, над вікнами;
v запускає програму на виконання та завершує роботу з нею.
У результаті засвоєння предметного змісту навчального
курсу «Сходинки до інформатики» учні мають виявити такі показники вміння
вчитися:
v Розуміти мету навчальної діяльності, визначати завдання
для її досягнення;
v Добирати або знаходити потрібні знання, способи для
розв’язування різних навчальних і життєвих задач (як типових, так і нестандартних,
творчих);
v Генерувати різні способи розв’язування задачі, проблеми;
v Активізувати й відтворювати потрібні відомості,
моделювати, комбінувати, доповнювати, перетворювати їх;
v Аналізувати навчальні об’єкти, розрізняти їх суттєві та
несуттєві ознаки, групувати і класифікувати об’єкти за певними ознаками;
v Співпрацювати у різних групах для виконання комплексних
завдань, які потребують застосування різних компетентностей готовності до
продуктивної праці.
Теоретичний аспект теми
Інформаційно-комунікаційні технології навчання
(ІКТ) - це сукупність методів і
технічних засобів реалізації інформаційних технологій на основі комп’ютерних
мереж і засобів забезпечення ефективного процесу навчання.
Ключова ІКТ-компетентність:
впевнене і критичне використання
інформаційно-комунікаційних технологій та відповідних засобів для навчання, дозвілля та
спілкування.
Предметна ІКТ- компетентність:
v
здатність раціонально
використовувати комп’ютер і комп’ютерні засоби для розв’язування завдань,
пов’язаних з опрацюванням даних, їх пошуком, зберіганням, поданням і передаванням;
v
готовність вирішувати
інформаційні проблеми шляхом застосування засобів ІКТ та алгоритмів виконання завдань;
v
здатність співпрацювати
за допомогою засобів ІКТ для виконання комплексних завдань;
v
вміння безпечно працювати
з комунікаційними системами.
Автор: Термер Тетяна Вікторівна
Клас: 2 (нова програма)
Урок: Сходинки до інформатики
Тема: Завершення роботи з комп’ютером
Мета: вчити дітей коректно завершувати роботу на
комп’ютері; повторити і закріпити знання про складові частини комп’ютера;
формувати вміння перетягувати предмети за допомогою миші; розвивати
інформаційно-комунікаційну компетентність та логічне мислення; виховувати
інтерес до навчального предмета.
Обладнання:
таблиця самооцінювання, космодром
самооцінювання, картки з написами, проектор, екран, кольорові олівці, робочі зошити , підручники (автор Ломаковська Г.В.), «Супер Фізхвилинка», зображення Елзіка, лист,
емблеми, комп’ютери.
Програмове забезпечення: програма GCompris «Місячний пішохід», програма «Сходинки
до інформатики. Лісова галявина»
Хід уроку:
І. Організаційна частина
Отож не гаєм час даремно –
Чудова
є ідея в мене!
А
пропоную я вам, діти,
Зі
мною в космос полетіти.
Діти : Ми сідаєм до ракети,
щоб відкрить нові планети.
Вчитель: Тренувальний політ на ракеті №8 розпочинаймо! Всі
готові?
Діти: Так!
Вчитель: Пілоте, приступайте до запуску ракети.
Пілот:Пристебнути ремені!
Діти: Є
пристебнути ремені! (діти сідають за парти)
Пілот:Мотор!
Діти: Є
мотор!
Пілот: 9,
8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1
Діти: Пуск!
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і завдань
уроку.
— Коли космонавти
летять у космос, їм дають завдання астрономи, геологи, біологи, медики,
металурги. Ось і нам прийшов лист від Центру Космічних Польотів. В якому
сказано, що ми повинні продовжити вчити Елзіка користуватися комп’ютером.
Давайте ознайомимось із завданнями:
1. Закріпити вміння закривати програми.
2. Вивчити послідовність завершення роботи з комп’ютером.
3. Навчитися керувати мишкою.
ІІІ. Актуалізація опорних знань .
1.
Гра «Є контакт»
— Діти, для польоту нам обов’язково потрібно перевірити
всі прилади. Ви зараз будете
електрончиками, які переносять інформацію від пристроїв до нашого бортового
комп’ютера.
— Для цього вам потрібно з’єднати частини деталей: коли
знайшли свою частину, то привіталися за руку, а потім доторкнулися одним
плечем, а потім іншим. Бортові інженери перевірять ваше виконання.(вісім учнів
шукають свою частину, а два учні
перевіряють правильність, пілот міркує: як будемо використовувати ці пристрої під час нашого польоту)
Процесор - керує роботою всіх пристроїв
комп’ютера.
Монітор - відображає інформацію, з якою працює
комп’ютер.
Клавіатура - вводить інформацію у комп’ютер.
Принтер - роздруковує тексти, фотографії з комп’ютера.
— Молодці! Є контакт. Всі пристрої працюють правильно
2. Вправа
«Виправ помилку»
Вчитель зачитує
ситуацію, а діти знаходять помилки у поведінці дітей (повторення правил
поводження за комп’ютером) .
Ситуація.
Тільки - но продзвенів дзвінок, Миколка забіг до класу і
швиденько сів за комп’ютер. Сергійко хотів також приєднатися до товариша, але
вчасно згадав про правила поводження в комп’ютерному класі і сів за парту.
—
Хто
вчинив правильно? (Сергійко)
—
Що
згадав Сергійко? (Не можна сідати за комп’ютер без дозволу вчителя)
—
Молодці,
а які ви ще знаєте правила поводження у комп’ютерному класі? (діти згадують
правила)
ІV. Сприйняття і
осмислення нового матеріалу.
—
Приступаємо
до виконання завдань Центру Космічних
польотів.
1.
Пояснення
вчителя з демонстрацією за допомогою проектора.
— Діти, щоб завершити роботу комп’ютера, спочатку потрібно завершити роботу
всіх програм. Це вже ми навчилися робити. Потім у лівому нижньому куті екрана
потрібно знайти кнопку Пуск, вибрати
її, навівши на неї вказівник і клацнувши
лівою кнопкою миші. Відкривається Меню.
— Воно не схоже на меню в кафе, але так само пропонує щось вибрати:
програми або документи. Ми вибираємо в меню Завершення роботи. Коли комп’ютер закінчить роботу, вимикаємо
монітор.
2.
Робота
за підручником.(c. 39)
v Розгляньте малюнок Меню.
— Знайдіть кнопку Пуск, Завершення роботи.
v Проблемне завдання.
— Прочитайте
другий абзац і скажіть: що не можна робити коли завершаєш роботу комп’ютера? ( не можна натискати кнопку на системному
блоці!)
3.
Фізхвилинка.
— Погляньте, до нас прийшло послання з Землі! Наші друзі дуже за нас хвилюються. Адже ми
мало рухаємося у космічному кораблі. Тому пропонують нам відпочити. (діти
виконують «Супер фізхвилинку» повторюючи за персонажем)
4.
Колективна
гра «Встанови послідовність»
На дошці розміщені картки з написами
Закрити програму
, Пуск
, Завершення
роботи , Вимкнути монітор
. Потрібно
встановити послідовність кроків для завершення роботи за комп’ютером.
5.
Робота
за таблицею самооцінювання.
—
Відкрийте
свої таблиці самооцінювання. Поміркуйте, чи добре ви зрозуміли як потрібно
завершувати роботу з комп’ютером. Користуйтеся
таблицею для оцінювання. (Додаток 1, 2)
6.
Фронтальна
робота за комп’ютером «Місячний пішохід» (до 5 хв.)
(всі діти працюють разом з
вчителем) (Додаток 3)
— Ось ми вже скоро наблизимось до планети Елзіка. Давайте
поміркуємо: в якій послідовності в нас відбуватиметься приземлення.
— Для того, щоб
виконати завдання вам необхідно розташувати малюнки у тій послідовності, в якій
відбудуться події коли ми відлетимо на планету Елзіка. Кожен малюнок вам
потрібно перетягнути до відповідної цифри:и наводимо курсор на перший малюнок
натискаємо ліву кнопку миші і не відпускаючи її перетягуємо малюнок до цифри
один. І так кожен малюнок. Потім знаходимо у верхньому лівому куті кнопку Ок
і натискаємо її. Якщо з’явиться весела ромашка — завдання виконали правильно.
— Згадайте як
потрібно закрити програму. (діти
закривають програму)
V. Узагальнення та систематизація знань.
1.
Робота
в зошитах.
— Для того, щоб вийти з космічного корабля нам необхідно
виконати завдання в зошиті.
v Розгадай ребуси і запиши відповіді.
v Розгадай кросворд.
v Розташуй малюнки різними способами.
2.
Робота
за таблицею самооцінювання.
3.
Відкрийте
свої таблиці самооцінювання. Поміркуйте, чи встигли ви виконати всі завдання,
чи все правильно (Додаток 1, 2 )
4.
Практична
робота за комп’ютером (до 10 хв.)
— На планеті Елзіка
ми повинні поповнити свої запаси. Відправляємося на лісову галявину.
Діти працюють за програмою
«Сходинки до інформатики. Лісова галявина». (Додаток
4)
Завдання: Заготовити
харчі для подорожі (за допомогою лівої кнопки миші потрібно зібрати грибочки і
ягоди в корзинки)
5.
Вправи
для очей.
—
Покладіть
ручки на коліна. Трохи відпочинемо:
Кажуть очі, що втомились, в монітор вони дивились.
Я очам допоможу, вліво, вправо повожу,
Потім поведу по колу — будуть очі всі здорові!
6.
Робота
в парах. Завершення роботи за комп’ютером.
І група «Консультанти»
— «Лівий борт» — ви сьогодні консультанти. Спочатку я вас проконсультую як
завершити роботу за комп’ютером. Потім вам потрібно підійти до товаришів і
надати консультацію . (у дітей емблема – червона зірочка)
ІІ група «Виконавці»
— «Правий борт» — а ви виконавці. Уважно слухайте і виконуйте вказівки. (у
дітей емблема – жовта зірочка)
(Спочатку вчитель пояснює
першій групі, потім слідкує як «консультанти» допомагають виконувати завершення роботи за комп’ютером, виключають
монітор і повертаються за парти)
7.
Проблемне
запитання.
—
Діти,
за вами весь час слідкував Елзік. Він
знайшов у ваших діях помилку: Чому
ніхто з вас не натиснув кнопку на системному блоці, щоб завершити роботу з
комп’ютером?
(Уважні учні повинні відповісти, що вони виключили
комп’ютер за допомогою кнопки Пуск,
а на системному блоці нічого не потрібно виключати)
8.
Робота
за таблицею самооцінювання.
—
Відкрийте
свої таблиці самооцінювання. Поміркуйте, чи вправно ви користувалися мишкою. Чи
змогли закрити програму і завершити
роботу за комп’ютером. А також чи
вдалося вам зібрати повні кошики запасів
для харчування ? Оцініть свою роботу.(Додаток 1, 2)
VІ.
Підбиття підсумків навчальної діяльності. Рефлексія.
1.
Гра
«Можу – не можу»
— Я буду називати операції, а ви відповідайте «можу» або «не можу»:
v Вмикати комп’ютер
v Вказати вказівником на об’єкт, який міститься на робочому
столі
v Перетягувати об’єкти за допомогою миші
v Завершувати роботу із програмою
v Завершувати роботу з комп’ютером
— Вже багато ви навчилися, а разом з вами і Елзік.
2.
Рефлексія
— Чия ракета вдало здійснила тренувальний політ? (вся ракета зафарбована
зеленим кольором)
— У кого виникли труднощі? (використали жовтий колір)
— Чи є такі космонавти, що не змогли здійснити тренувальний політ? (вся
ракета червоного кольору)
— Молодці! Тренувальний політ пройшов вдало!
—
Якщо до наступного тренувального польоту ви хочете стати ще уважнішими — виконайте завдання для кмітливих у
підручнику.
Дякую за працю!
ВідповістиВидалити