Формуюче оцінювання полягає в пошуку вчителем та
учнем в процесі навчання інформації, яка дозволить зрозуміти, як проходить
процес навчання, для того, щоб:
- вчитель модифікував подальше навчання;
- учень отримав зворотний зв’язок, який допоможе
йому вчитися.
Формуюче оцінювання - «зворотний зв'язок» для учнів,
що дозволяє їм усвідомити, які кроки їм необхідно зробити для поліпшення своїх
результатів навчання.
Коли учні і вчитель однаково розуміють цілі і
очікувані результати навчання, процес навчання стає більш ефективним. Учні
повинні уявляти собі, що таке результати навчання, і в будь-який момент часу
зрозуміти, на якому етапі вони знаходяться, оцінити точність виконаних дій або
операцій, скорегувати їх при необхідності, зрозуміти коли вони зможуть
досягнути за планованих
результатів.
Мета формуючого оцінювання - сприяти поліпшенню
результатів кожного окремо взятого учня.
Формуюче оцінювання як оцінювання, що сприяє
навчанню:
- елемент
ефективного планування;
- є ключовим
професійним навиком педагога;
- забезпечує
мотивацію, сприяє визначенню цілей і критеріїв оцінювання;
- допомагає
учням зрозуміти, як можна поліпшити свої результати;
- розвиває
здатність до самооцінки і взаємооцінки;
- відображає
всі освітні досягнення;
- має бути
постійним елементом уроку;
Формуюче оцінювання дозволяє вчителеві:
- чітко
сформулювати освітній результат, який підлягає формуванню та оцінці в кожному
конкретному випадку, і організувати відповідно до цього свою роботу;
- зробити
учня суб'єктом освітньої та оціночної діяльності.
П'ять принципів формуючого оцінювання:
1. Учитель регулярно забезпечує зворотний зв'язок,
надаючи учням коментарі, зауваження з приводу їх діяльності.
2. Учні беруть активну участь в організації процесу
власного навчання.
3. Учитель змінює техніки і технології навчання в
залежності від зміни результатів навчання учнів.
4. Учитель усвідомлює, що оцінювання за допомогою
оцінки різко знижує мотивацію і самооцінку учнів.
5. Учитель усвідомлює необхідність навчити учнів
принципам самооцінки і способам поліпшення власних результатів.
Формуюче оцінювання ґрунтується на критеріях і
стандартах. Система критеріального
оцінювання повинна давати можливість:
- визначити,
наскільки успішно засвоєний той чи інший навчальний матеріал;
- визначити,
чи сформована та чи інша практична навичка;
- перевірити,
чи досягнуто учнями той результат, що закладено в навчальну задачу (комплекс
навчальних завдань).
Як розробити систему критеріального оцінювання :
- критерії
спрямовані на оцінку роботи учня (на проміжному або фінальному етапі);
- робота учня
оцінюється за критеріями або порівнюється з еталоном (зразком відмінно
виконаної роботи), а не з роботами інших учнів;
- критерії
оцінювання відомі учням заздалегідь;
- створення
чіткого алгоритму визначення оцінки, за яким учень може сам визначити свій
рівень досягнення і визначити свою оцінку;
- критерій
оцінювання - конкретне вираження навчальних цілей.
Немає коментарів:
Дописати коментар